Verslag van een roadtrip door de VS in het spoor van te vroeg gestorven literaire en muzikale helden, dat uitmondt in een portret van een vader-zoonrelatie.
Motel Songs
Auke Hulst
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2018
289 p. : ill. + cd
9789026339653 (hardback)

Na het stuklopen van zijn relatie maakt schrijver/muzikant Auke Hulst (1975) een roadtrip door de VS. In zijn bagage gitaar en opnameapparatuur, want hij wil op eenzame motelkamers liedjes maken. Zijn reis volgt het spoor van te vroeg gestorven helden, onder wie Scott Fitzgerald, Hemingway, Jeff Buckly en Prince. Zo’n roadtrip klinkt misschien als een romantisch cliché, maar Hulst trapt nergens in de valkuilen. Tijdens zijn reis ontdekt hij dat zijn gekozen helden alles te maken hebben met zijn eigen vader, die stief toen hijzelf nog net geen acht jaar was. Het zelfonderzoek dat volgt, vormt samen met zijn reisverhaal een prachtig portret van een vader-zoonrelatie, of eerder nog van het ontbreken daarvan. Het gat dat zijn vader in zijn leven sloeg, vult hij op met prachtige taal, rake observaties en reconstructies die alleen gemaakt kunnen worden door het verglijden van de tijd. De bijgevoegde cd met de liedjes die hij onderweg produceerde, vormt een mooie aanvulling bij het boek, maa…Lees verder

Over Auke Hulst

CC BY 3.0 - Foto van/door Whyilovethisbook

Auke Anthony Hulst (Hoogezand-Sappemeer, 20 mei 1975), is een Nederlandse romanschrijver, journalist en muzikant.

Hulst, zoon van (radio)journalist Ton Hulst (1939-1983), groeide op in het gehucht Denemarken, nabij Slochteren. Hij studeerde Audiovisuele Kunst aan Academie Minerva en Nederlands en Engels in Groningen, maar rondde zijn studies niet af.

Hij publiceerde in onder andere Vrij Nederland, NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer, De Standaard, New Statesman, De Morgen, Tirade en De Revisor en debuteerde in 2006 met zijn roman Jij en ik en alles daartussenin. Zijn boek De eenzame snelweg (2007) werd genomineerd voor een Stripschap-penning in de categorie Nederlands Literair en de Belgische Prix Saint-Michel. Samen met Wim Melis, curator van de fotomanifestatie Noorderlicht in Groningen, maakte Hulst het fotoboek The Pursuit of Happ…Lees verder op Wikipedia