Showtime
Bavo Dhooge
Leuven: Davidsfonds, 2006
158 p.
90-6306-538-8

Bavo Dhooge zit met zijn spitse en ludieke detectiveromans onverbrekelijk verbonden aan Gent, en dat is blijkbaar een goede zaak voor zowel de auteur als voor de Arteveldestad.

De Gentse feesten is een jaarlijks evenement geworden en geniet bekendheid tot ver over de provinciaalse grenzen. Geen kleurrijker en geschikter decor is denkbaar als achtergrond voor de grappen en grollen van privédetective Pat Somers.

Somers is een dwarsdenker, anarchist en bon vivant, kortom alles wat inspecteur Bonte van de Gentse politie niet is. De spanning tussen beiden loopt in Showtime dan ook hoog op, en dit in de eerste plaats naar aanleiding van een vrij bizar en luguber voorval. In het circus van Jim Rose wordt een afgehakte mannenhand teruggevonden met tussen de vingers de beroepskaart van private-eye Somers. Niet verwonderlijk dus dat de Gentse speurneus beschouwd wordt als eerste verdachte. Veel wordt voor hem weer goedgemaakt door de zwoele blikken van een sexy zigeunerin, …Lees verder
Het lijkt erop dat iemand Pat Somers, privé-detective, tijdens de Gentse Feesten van het rariteitenkabinet dat het Amerikaanse Jim Rose Circus is, in de penarie wil brengen. Onbekende afgehakte ledematen worden gevonden met telkens een slechts voor insiders bekend persoonlijk item van onze speurder. Somers wacht de taak om te proberen zich tegen zijn aartsvijand inspecteur Bonte van de Gentse politie vrij te spreken. Ondertussen passeren slangenmensen, vrouwen met baarden en de schim van een lang doodgewaande Gentse ontsnappingskoning de revue. Zesde detecttive van de Vlaming die zijn boeken bouwt rond een Gents fenomeen of evenement. De humor van Somers, zijn one-liners en wisecracks staan altijd garant voor een vettige monkellach. De plot is normaal al ondergeschikt aan de personages en de sfeerschepping, maar dit nieuw boek is slechts een lange novelle, meer niet. De auteur verliest zich gemakkelijk in een ingewikkelde fantasie met, toegegeven, hoogst merkwaardige personages en ger…Lees verder

Over Bavo Dhooge

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Samuel Dhooge

Bavo Dhooge (Gent, 31 januari 1973) is een Vlaams schrijver.

Na zijn studies Grieks-Latijn aan het Sint-Lievenscollege te Gent, studeerde hij Film & Televisie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent. Zijn eindwerk, de kortfilm 'Warmwatervissen', werd geselecteerd op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.

Na zijn studies werkte hij vier jaar als copywriter-scenarist in een productiehuis en als freelance recensent, onder meer voor HUMO en Ché.

Hij kende zijn literair debuut in 2001 met de roman 'Spaghetti'. Sedertdien publiceerde hij meer dan 100 'S-boeken': literaire romans, thrillers, autobiografische romans, memoires, dagboeken, verhalenbundels, westerns, jeugdthrillers, griezelboeken, sciencefiction en kinderboeken, waarvan de titels allen beginnen met een 'S'. Daardoor kreeg hij de bijnaam 'S-Express'.

Hij woont en werkt in Gent.

Prij…Lees verder op Wikipedia