Psychiatrie
De dagbewaarder
Dirk Verbruggen
Vianen: The House of Books, 2003
103 p.
90-443-0800-9

Verbruggen (1951) schreef reeds drie poëziebundels en vijf romans, waaronder het goed ontvangen 'Mijnheer en het meisje' (1995*). De hoofdpersoon in deze novelle is Marcel, een psychiatrisch patiënt die in een instelling woont die steeds wordt aangeduid met 'Instituut'. De behandelend psychiater vindt Marcels toestand zo verbeterd dat deze zijn plaats in de maatschappij weer kan innemen. Marcel doet echter al het mogelijke om hem van het tegendeel te overtuigen. Het is zijn liefde voor de schizofrene Emma die hem uit het Instituut lijkt te bevrijden. Deze novelle bestaat uit korte hoofdstukjes met de titel 'Dag van…'; ze vormen de dagelijkse aantekeningen van Marcel over zijn leven, zijn verlangens, zijn onzekerheden, zijn dromen. Iedere dag heeft voor hem zijn eigen kleur. Verbruggen is een intuïtief, poëtisch schrijver die veel aan de verbeelding van de lezer overlaat. Een mooi, wat dromerig boekje over mannelijke onzekerheid. Gebonden; ruime druk.

Over Dirk Verbruggen

Dirk Verbruggen (Mechelen, 16 januari 1951 – aldaar, 13 april 2009) was een Vlaams dichter en schrijver.

Verbruggen studeerde Germaanse filologie aan de Katholieke Universiteit Leuven. Daarna werd hij leerkracht Nederlands aan het Coloma-instituut te Mechelen. Lange tijd woonde Verbruggen in Elewijt.

In 1979 debuteerde hij als dichter met de bundel Spiegels in het zand. In 1987 volgde zijn prozadebuut, de roman Heilig zonder moeite. In totaal publiceerde hij drie poëziebundels en zeven romans. Ook schreef hij verschillende toneelstukken die hij met zijn leerlingen op school opvoerde. Een van deze leerlingen, Lucas Van den Eynde, werd later professioneel acteur.

Samen met enkele vrienden versierde Verbruggen ook Mechelse gevels met gedichten. Aan de Melaan kan een gedicht van hemzelf worden gelezen, getiteld Mechelen.

Op paasmaandag 2009 overleed Verbruggen op 58-jarige leeftijd a…Lees verder op Wikipedia