Het schilderij 'Het puttertje' van de 17e eeuwse Nederlandse schilder Carel Fabritius speelt een bijzondere rol in het leven van een Amerikaanse man.
The Goldfinch
Donna Tartt
London: Abacus, 2014 | Andere uitgaves
864 p.
9780349139630 (paperback)

In een Amsterdamse hotelkamer denkt een zieke, opgejaagde jongeman terug aan de terroristische bomaanslag in een New Yorks museum waarvan hij als 14-jarige samen met zijn moeder het slachtoffer werd. Een apocalyptisch beschreven scène waarin de jongen uiteindelijk zonder zijn moeder, die het niet overleeft, maar met het schilderij ‘Het puttertje’ van Carel Fabritius onder zijn arm het museum uit strompelt. Na een kort verblijf bij een rijke New Yorkse familie belandt hij bij zijn vader in Las Vegas waar hij bevriend raakt met een Russische klasgenoot en een start maakt met drugs en dubieuze praktijken. Na zijn vaders dood ontfermt een New Yorkse antiekrestaurateur zich over hem. Ondertussen heeft hij nog steeds ‘Het puttertje’ in zijn bezit. Een verhaal als een 19e eeuwse roman, lijvig en met veel verwikkelingen, de rode draad is liefde voor kunst en de betekenis daarvan in het leven. Boeiend, goed geschreven en mooi gecomponeerd. De kritieken in binnen- en buitenland zijn zeer divers…Lees verder

Over Donna Tartt

Donna Tartt (Greenwood (Mississippi), 23 december 1963) is een Amerikaans schrijfster.

Donna Tartt werd geboren in Greenwood, Mississippi en groeide op in de nabijgelegen plaats Grenada. Haar vader, Don Tartt, was een lokale politicus en haar moeder was secretaresse. Op haar dertiende werd Tartt's eerste werk gepubliceerd: een sonnet in een lokaal literair tijdschrijft.

Tartt studeerde klassieke talen en filosofie aan het Bennington College in Bennington (Vermont), samen met onder andere Bret Easton Ellis. Ze debuteerde in 1992 met de roman The Secret History, Nederlandse titel: 'De verborgen geschiedenis', over 6 studenten klassieke talen, die op zoek gaan naar de vervoering, die door Euripides in zijn toneel 'Bakchai' werd beschreven. Hierin wordt meermaals verwezen naar de roes die de maenaden, de vrouwelijke volgelingen van Dionysos, bereiken en waarin ze in een uitzinnige staat van bewustzijn dieren…Lees verder op Wikipedia