Guido Knopp
Duits
Göring : eine Karriere
Antwerpen: Manteau, 2009
208 p.
9789022323588

Göring is zeker niet de lijvigste of de meest volledige biografie over Hermann Wilhelm Göring. Minder dan 200 pagina's heeft de Duitse historicus Guido Knopp nodig om deze complexe persoonlijkheid en spilfiguur in het Derde Rijk te beschrijven. De achterflap heeft het over nieuw historisch onderzoek, maar het blijkt over niet veel meer te gaan dan opzoekwerk voor een filmproject. Verder ontbreek in dit boek elke verwijzing naar bronnenmateriaal of historisch onderzoek. Er is dus ook geen bibliografische lijst. Verkoopcijfers waren wellicht een grotere drijfveer dan historische gedrevenheid.

Knopp beschrijft de persoonlijkheid van Göring aan de hand van 18 kleine hoofdstukjes, waarvan de korte titels alleen al een levensbeschrijving vormen. Enkele voorbeelden: 'De vliegenier', 'De tweede man', 'De antisemiet', De rijksmaarschalk', 'De duivelse generaal'. Het boek is in een zeer eenvoudige taal geschreven en vraagt weinig inspanning. Göring wordt voorgesteld als een wispel…Lees verder
Biografie van Nazileider Hermann Göring van de hand van de Duitse historicus en documentairemaker Guido Knopp. In de eerste wereldoorlog was Göring gevechtspiloot en verwierf de status van oorlogsheld. Na de Duitse nederlaag sloot hij zich aan bij de Nazipartij van Adolf Hilter. Vooral in de eerste jaren van het Derde Rijk speelde hij een belangrijke rol en was hij de tweede man. Met zijn flamboyante karakter was hij bijzonder populair. Hij was nauw betrokken bij de vele misdaden van het regime. Na de nederlaag van de Luftwaffe waarvan hij de leider was, nam zijn invloed sterk af. Knopp beperkt zich helaas tot het beschrijven, er is nauwelijks analyse. Nu en dan roept hij in retorische vragen historiografische kwesties op, zonder er verder op in te gaan. Volgens de achterflap heeft Knopp als eerste gebruik gemaakt van privé archieven, in het boek blijkt daar niets van, ook omdat een notenapparaat ontbreekt. Hiermee is het boek een gemiste kans. De lay-out is sober (geen foto's) met ci…Lees verder