Malva : roman
Hagar Peeters
Amsterdam: De Bezige Bij, 2017
238 p.
9789023454847 (paperback)

De revanche van een 'volmaakt belachelijk wezen'

ROMAN. Dichteres Hagar Peeters biedt in haar romandebuut Malva een stem aan de ondergeschoffelde en mismaakte dochter van Pablo Neruda. Een delicate evenwichtsoefening die ze con brio tot een goed einde brengt.

Weinig levenseindes van schrijvers blijven postuum zo veel beroering veroorzaken als dat van de Chileense dichter Pablo Neruda (1904-1973). Onlangs werd zijn stoffelijk overschot zelfs opgegraven, omdat zijn chauffeur had beweerd dat Neruda door acolieten van Augusto Pinochet was vergiftigd. Pas onlangs gingen zijn beenderresten opnieuw het graf in, zonder dat er bewijs voor de these werd gevonden: de schrijver van Canto General overleed wellicht 'gewoon' aan prostaatkanker.

Als Salvador Allende-aanhanger was Neruda voor het Pinochet-regime natuurlijk een luis in de pels. Amper twaalf dagen na de moord op president Allende stierf Neruda. Zijn begrafenis groeide uit tot de eerste massale protestmanifestatie tegen de nieuwe, extreemrechtse machthebbers.

Voetnoot

Ook in de fictie laat Neruda veel sporen na. Kijk maar naar de roman Ardiente pacienca (1985) van Antonio Skarméta, die de grondstof leverde voor de film Il Postino (1995). Nu gaat ook de Nederlandse dichte…Lees verder

In deze roman figureert de Chileense dichter Pablo Neruda, die het opnam voor de verdrukten, maar thuis niet zo empathisch bleek. Hij kreeg een dochtertje, Malva. Door haar waterhoofd was zij gedoemd jong te sterven. Neruda verstootte Malva en stuurde haar en haar Nederlandse moeder naar Gouda. Later liet hij ook zijn vrouw in de steek, met onder meer grote gevolgen in de Tweede Wereldoorlog. Hoofdpersonage is Malva die vanuit het hiernamaals haar hartverscheurende verhaal via de auteur vertelt. Die heeft zelf een vader (de politiek geëngageerde journalist Herman Vuijsje) die zij in haar jeugd niet kende en die bij haar geboorte in Chili was. Deze romanopzet lijkt gezocht, maar is het niet. De lezer gaat als vanzelf mee in de gedachtestroom van Malva. Boeiend onderdeel vormen haar ontmoetingen met literaire figuren, zoals Oskar uit het boek 'Die Blechtrommel' van de schrijver Günter Grass. Er valt literair veel te genieten. De auteur schrijft in prachtige, uitwaaierende zinnen, soms b…Lees verder

Over Hagar Peeters

Hagar Peeters (Amsterdam, 12 mei 1972) is een Nederlandse auteur.

Literair werk

Nog voordat ze een bundel had uitgebracht, brak ze als 'rapdichter' door op het Double Talk-festival in 1997. Peeters debuteerde in 1999 met de bundel Genoeg gedicht over de liefde vandaag. Deze werd genomineerd voor de NPS-Cultuurprijs. In 2003 verscheen Koffers Zeelucht, dat bekroond werd met de J.C. Bloemprijs en de Jo Peters Poëzieprijs 2004. Als onderdeel van deze prijs verscheen in beperkte oplage de bundel Nachtzwemmen Het gedicht 'Droombeeld' werd bekroond met de Nationale Gedichtendagprijs. In 2005 werd zij genomineerd voor de Anna Bijns Prijs.

In 2005 werd Peeters door Nederlandse en Vlaamse scholieren verkozen tot Jeugddichter des Vaderlands. In 2009 stond zij met vier anderen op de shortlist voor de "Dichter des Vaderlands"-verkiezing.

In 2012 zong Her…Lees verder op Wikipedia