Juli Zeh
Duits
Schilf
Amsterdam: Ambo, 2008
268 p.
9789041412911

Juli Zehs Vrije val, een boek over de vriendschap tussen twee fysici, over natuurkunde, over ontvoering en een moord, over schuld en boete, leunt op de misdaadromans van de Zwitserse schrijver Friedrich Dürrenmatt. De setting is echter geen sombere en verregende Zwitserse plaats, maar het lieflijke Freiburg, een ingeslapen Duits provinciestadje.
De twee fysici hebben sinds hun studententijd een heftig dispuut: Oskar hangt de zogeheten Theory of everything aan, die het universum moet duiden, terwijl Sebastian ervan overtuigd is dat er parallelle universums bestaan waarin andere gebeurtenissen gelijktijdig plaatsvinden. Deze verschillende zienswijzen trekken een zware wissel op hun vriendschap, maar de twee mannen blijven elkaar hiermee bestoken tijdens hun maandelijkse etentjes. Daarbij is evenwel ook nog plaats voor de plaatselijke roddels over een geneesheer-directeur die hartpatiënten onder verdachte omstandigheden ter dood zou brengen. Er gaan geruchten dat de chef de clinique, …Lees verder
Nieuwe roman in Nederlandse vertaling van deze Duitse schrijfster (1974), die als bijzonder talentvol geldt en wier werk reeds in heel veel talen werd vertaald. Hier gaat het om twee vrienden, in alle opzichten zeer verschillend van elkaar, die als wetenschappers (fysici) steeds verder uit elkaar groeien. De ene is een dandy en leidt een vrolijk leventje, de andere zit vast aan zijn gewoonten, is vader van een zoon en is geneigd afstand te houden. Totdat zijn kind ontvoerd wordt en de vrijlating pas wordt toegezegd na een door hem te plegen moord op een familievriend. Daar moet het van komen en hier ontwikkelt zich een geschiedenis waarbij ook de achtergronden van de beide vroegere vrienden een beslissende rol gaat spelen. Daarbij spelen verschillende thema's, ook in de wetenschappelijke en filosofische sfeer, een rol. Ook onorthodoxe politie-commissarissen met filosofische belangstelling zetten zich volledig in voor deze zaak en komen steeds opnieuw voor nieuwe verrassingen. Uitsteke…Lees verder

Over Juli Zeh

CC BY 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Juli Zeh (Bonn, 30 juni 1974) is een Duitse schrijfster.

Haar eerste boek was Adler und Engel, dat in 2002 werd onderscheiden met de Deutsche Bücherpreis voor het beste debuut. Haar reis door Bosnië en Herzegovina in 2001 was de basis voor haar boek Die Stille ist ein Geräusch.

Juli Zeh studeerde rechten in Passau, Krakau, New York en Leipzig.

Romans

• Adler und Engel, Frankfurt/Main (Schöffling) 2001