Coming home : Flemish art 1880-1930
Redacteur
Katharina Van Cauteren
Tielt: Lannoo, 2020
415 p. : ill.
9789401451772 (hardback)

Dit machtige boek in groot formaat biedt een overzicht van de Vlaamse kunst tussen 1880 en 1930 en is uitgebracht onder auspiciën van de Phoebus Foundation te Antwerpen. Een keur van schrijvers belicht de verschillende aspecten van de Vlaamse schilder- en beeldhouwkunst in deze periode van de kunststromingen symbolisme, impressionisme en expressionisme. Na een overzicht van de Vlaamse sociale geschiedenis voor en na 1900, met bourgeoisie, stadsproletariaat en boerenstand, volgen beschouwingen over het werk van de belangrijkste kunstenaars van die tijd. Dit zijn: Emile Claus, Gustave van de Woestijne, Valerius de Saedeleer, George Minne, James Ensor, Rik Wouters, Edgard Tytgat, Constant Permeke, Gustave de Smet, Frits van den Berghe, Leon Spillaert en de makers van Afrikaanse/Congolese kunst in relatie met het Vlaamse expressionisme. Prachtige grote afbeeldingen in kleur van de besproken Vlaamse werken maken dit boek tot een feestelijke uitgave. Engelstalige uitgave.

Over Katharina Van Cauteren

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door Katharina Van Cauteren op de Nederlandstalige Wikipedia

Katharina Van Cauteren (1981) is kunsthistorica en schrijver van jeugdliteratuur. Ze doceert aan de Universiteit Antwerpen en staat als stafchef aan het hoofd van de kanselarij van The Phoebus Foundation.

Samen met Walter Van Beirendonck was Van Cauteren in 2013 curator van de tentoonstelling Happy Birthday Dear Academie in het Antwerpse MAS. Ze bracht voor het eerst in de geschiedenis werken van Rubens naar India tijdens een door haar gecureerde expo in het Chhatrapat Shivaji Maharaj Museum en maakte samen met het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten twee succesvolle tentoonstellingen in het Rijksmuseum Twenthe. In M Leuven cureerde ze de tentoonstelling over de vroeg-17de-eeuwse kunstenaar Hendrick De Clerck, over wie ze in 2010 haar proefschrift verdedigde. Ze deed ook onderzoek naar de invloed van de beeldende kunst op populaire films en televisieseries, zoals Game of Thrones.

In 2014 werd Van Cauteren geheadhunt door ondernemer Fernand Huts. Sind…Lees verder op Wikipedia