Lulu Wang
Amsterdam: Vassallucci, 2000
140 p.
Aantekening
Wordt vervolgd door : Het Rode Feest
90-5000-191-2

Lulu Wang werd in 1960 geboren in Peking. Op 25-jarige leeftijd kwam zij naar Nederland waar zij Chinees doceerde aan de Hogeschool van Maastricht. In 1997 verscheen haar debuutroman, Het Lelietheater, een kolossaal succes. Het werk werd in Italië bekroond met de Nonino-prijs, in Nederland werd Wang winnares van het Gouden Ezelsoor 1998 voor het best verkochte debuut. Wang schrijft in een uitermate lyrische stijl. Omdat het Nederlands haar moedertaal niet is, maakt zij gebruik van woorden en uitdrukkingen die een bloemrijke en vaak archaïsche toon hebben en die in combinatie met elkaar voor een erg apart resultaat zorgen: de zinnen vormen samen als het ware een stemmige melodie, die grillig is maar in geen geval dissonant. In de roman Het witte feest vormt deze onstuimige schrijfstijl een solide ondergrond voor het eigenlijke verhaal; de thema's en motieven die het hoofdbestanddeel van de vertelling uitmaken (liefde, gezinsleven en dood), zijn even veranderlijk en onbe…Lees verder
Deze novelle vertelt het verhaal van een arm gezin in het nog grotendeels traditionele China van de jaren dertig. Vader gaat aan opium ten onder en moeder moet hard werken in een doodskistenwinkel om haar twee zoons te kunnen voeden. Tegen de achtergrond speelt de Japanse bezetting van China. De titel verwijst naar een grote begrafenis die een belangrijke rol speelt in het boek. Het verhaal wordt beschreven vanuit de jongste zoon die alle gebeurtenissen op afwisselend kinderlijk-naïeve en volwassen manier observeert. Het tweede boek van de in China opgegroeide schrijfster die beroemd werd met haar debuut 'Het lelietheater'. Het verhaal is niet onaardig en wordt vlot verteld. Verder drijft deze novelle, evenals haar debuutroman, voornamelijk op exotisch taalgebruik en bloemrijke beschrijvingen van Chinese tradities en rituelen. Degenen die daarvan houden, zullen genieten van deze novelle, anderen zullen zich snel ergeren aan het overmatig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, het exoti…Lees verder

Over Lulu Wang

Lulu Wang (Peking, 22 december 1960) is een van oorsprong Chinese schrijfster, die sinds 1986 in Nederland woont en in het Nederlands schrijft. Aanvankelijk doceerde zij Chinese taal in Maastricht voor zij in 1997 doorbrak met haar debuutroman Het Lelietheater. Voor dit boek ontving zij in 1998 het Gouden Ezelsoor voor het bestverkochte literaire debuut (ruim 135.000 verkochte exemplaren) en in het jaar daarop de internationale Nonino Prijs. Alleen al in Nederland werden er meer dan 800.000 exemplaren van "Het Lelietheater" verkocht.

In Het Lelietheater werd de jeugd van de schrijfster in China beschreven. Lulu groeide op ten tijde van de Culturele Revolutie. In 1972 wordt haar moeder in een heropvoedingskamp opgesloten. De dan 12-jarige Lulu mag zich later bij haar voegen. Daar maakt ze kennis met geïnterneerde intellectuelen van wie ze leert over de geschiedenis en de praktijk van het Chinese communisme. Het boek kreeg uitstekende recensies. Haar tweed…Lees verder op Wikipedia