Zelfanalyse in de vorm van losstaande gebeurtenissen van een gehuwde man die een verhouding heeft met een 16-jarig meisje uit een eenvoudig milieu.
Grillige Kathleen
René Gysen
Antwerpen: Houtekiet, 2003
151 p.
90-5240-719-3

René Gysen (1927-1969) is een schrijver die ons veel te vroeg ontvallen is. Eigenlijk was René Gysen nog volop aan het ontluiken toen hij stierf. Grillige Kathleen bewijst dat hij heel wat in zijn mars had. Gysen beschouwde de roman als een onvoltooid dossier, een ontwerp van een realiteit, en de lezer moet dat zelf vervolledigen. En die kans krijgt hij volop met deze Grillige Kathleen uit 1966. Het begint met een gevonden manuscript van een man die naar zijn geboortestad terug wil, maar steeds hinderpalen op zijn weg vindt. Het volgende stuk, dat ook 'Grillige Kathleen' heet, zijn dagboekfragmenten uit de maanden april en mei van een spoorloos verdwenen echtgenoot. Ook het volgende stuk, met de zeer magisch-realistische titel 'De ruiter die zijn stenen wolken kort liet kappen', gaat over Kathleen, maar zoals verder blijkt, is de man die hier over zijn passie voor deze dame verhaalt, de zwager van die van de dagboekfrag-menten. Er is een hoofdstuk dat begint als een theo…Lees verder
De jonggestorven Vlaamse schrijver (1927-1969) van deze roman is een vrijwel onbekend gebleven vertegenwoordiger van een generatie schrijvers, die in de jaren '60 van de vorige eeuw in Nederland en Vlaanderen een vernieuwing van de romantechniek wilde realiseren met als fundamentele uitgangsvraag: hoe is de relatie tussen werkelijkheid en fictie bij het schrijven van een roman? Het gevolg van dit vertrekpunt was vaak dat de roman een experimentele vorm kreeg, zoals ook in dit boek, waarin de duistere en ontroerende liefdesgeschiedenis van een veertigjarige man en een zestienjarig meisje - zie de titel - geschreven werd in afwisselende tekstsoorten als essay, dagboek, verhaal, die alle cirkelen rond het bekende Lolita-syndroom van de verloren onschuld. Een dergelijke techniek maakt een boek voor de lezer moeizaam toegankelijk. Maar in dit geval blijft de schrijver toch intrigeren door de indringendheid van het graven van zijn verbeelding naar het wezen van de seksualiteit en de onschul…Lees verder