Hartstochten : liefdes die de geschiedenis veranderden

Rosa Montero (auteur)
+1
×
Hartstochten : liefdes die de geschiedenis veranderden Hartstochten : liefdes die de geschiedenis veranderden

Rosa Montero (auteur)

De populaire Spaanse auteur Montero ('Vrouwenportretten', 1997) schreef in de periode 1997-'98 een serie artikelen over het thema liefde en hartstocht in het dagblad El Pais. Voor dit boek werd een twintigtal daarvan gebundeld. In een inleidend hoofdstuk gaat de auteur kort in op het verschijnsel liefde; aan de orde komen hoofse liefde, romantische liefde, hartstocht en ons hedendaagse liefdesideaal. Vervolgens beschrijft ze een aantal meer en minder bekende liefdesrelaties door de eeuwen heen: Marcus Antonius en Cleopatra, Elizabeth Taylor en Richard Burton, John Lennon en Yoko Ono, koningin Victoria en prins Albert etc. Het turbulente persoonlijke en liefdesleven van deze en andere beroemde geliefden wordt op een onderhoudende en relativerende manier beschreven, waarbij niet alleen het romantische beeld, maar ook de negatieve, meer menselijke kanten van de relatie aan de orde komen. Een prettig leesbaar boek over een onderwerp dat van oudsher een groot publiek interesseert.

Brandende passies: niet met je en niet zonder je

De bekende Spaanse auteur Rosa Montero belicht in Hartstochten: liefdes die de geschiedenis veranderden het turbulente liefdesleven van 18 beroemde koppels uit de wereldgeschiedenis. In korte portretten schetst zij op nuchtere en laconieke wijze de hartstochtelijke tot soms pathologische en tragische relaties van uiteenlopende figuren uit de wereld van politiek en kunst: Marcus Antonius en Cleopatra, de Borgia’s, Evita en Juan Perón, Lev en Sonja Tolstoj, Arthur Rimbaud en Paul Verlaine, John Lennon en Yoko Ono… Spannende en onderhoudende lectuur, die vooral inspireert om het werk of de biografieën van deze markante persoonlijkheden te (her)ontdekken. Montero schreef ook een prachtige bundel Vrouwenportretten.