New York: Random House, 2008
XVII, 429 p. : ill.
Aantekening
Engelse tekst met vertaling van de inleiding in het Turks en het Sorani
9780226519289 (paperback)

KURDISTAN. IN THE SHADOW OF HISTORY

Het nooit door Turkije geratificeerde Verdrag van Sèvres beloofde de Koerden in 1920 een eigen staat. Maar die kwam er niet, integendeel: er kwam een opeenvolging van langdurige oorlogen in verschillende staten en bloedige repressie tot zelfs gifgasaanvallen onder diverse regimes, en tot op vandaag wonen de Koerden verspreid in Turkije, Iran, Irak en Syrië. Kurdistan: in the shadow of history is geen klassiek geschiedenisboek. Het is een unieke, bonte collage van schitterende 19de- en 20ste-eeuwse foto’s, afgewisseld met brieven, prentkaarten, ego- en historische documenten, verdragteksten, krantenartikels, cartoons, landkaarten, interviews …, geduid met historische en antropologische achtergrondinformatie. Susan Meiselas behandelt en illustreert de geschiedenis van Koerdistan en de Koerden van de 19de eeuw tot en met de val van Saddam Hoessein.U kunt het van a tot z lezen of er gewoon in bladeren en stilstaan bij de prachtige, maar af en toe ook gruwelijke beelden.

Over Susan Meiselas

Susan Meiselas (Baltimore (Maryland), 21 juni 1948), is een Amerikaanse fotografe.

Leven

Na haar studie visuele communicatie die Meiselas aan de Harvard Univertiteit met de titel Master of Arts afsloot, gaf zij les in film en fotografie aan diverse New Yorkse scholen. In die tijd ontstond de eerste grote fotoreportage. In drie opeenvolgende zomers fotografeerde zij vrouwen, die op jaarmarkten in New England als stripteasedanseres werkten. Van deze foto's stelde zij het boek Carnival Strippers samen, dat in 1976 verscheen.

Door bemiddeling van de Franse fotograaf Gilles Peress verkreeg zij in 1976 het lidmaatschap van het fotografenagentschap en -collectief Magnum Photos en werkte sindsdien als vrije fotografe.

Werk

In Nicaragua documenteerde Meiselas de Sandinistische opstand tegen president Somoza. Het boek Nicaragua, juni 1978-juli 1979, gemaakt op basis van dit werk, we…Lees verder op Wikipedia