A room of one's own
Virginia Woolf
20
London: Penguin, [2013?] | Andere uitgaves
111 p.
9780141183534 (paperback)

Het uitgebreide essay is gebaseerd op een collegereeks gegeven door Virginia Woolf (1882-1941) in oktober 1928 in de eerste colleges die voor vrouwen in Cambridge toegankelijk waren, in het bijzonder twee colleges over 'vrouw en fictie'. De auteur combineert fictie en non-fictie om de plaats van vrouwelijke schrijfsters in de literatuur van deze tijd te bepalen. Ze is overtuigd van een ding: om te kunnen schrijven moet een vrouw over eigen kamer en geld beschikken. Het is echter niet zo eenvoudig. Eigen kamer is een metafoor voor eigen plaats, iets wat voor mannen vanzelfsprekend is maar wat vrouwen, die gevangenen zijn van de tijd waarin ze leven, moeten opeisen. Woolf bekritiseert de opvattingen over vrouwen die de samenleving beheersen. Met 15 pagina's noten bij de tekst, een beschrijving van het leven van Virginia Woolf en een uitgebreid overzicht van haar ander werk.

Over Virginia Woolf

Virginia Woolf (South Kensington (Londen), 25 januari 1882 – Lewes (Sussex), 28 maart 1941) was een Brits schrijfster en feministe. Tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog was Woolf een belangrijke figuur in het literaire leven van Londen. Ze was lid van de Bloomsburygroep.

Leven

Woolf werd als Adeline Virginia Stephen geboren te Londen, in een klassiek Victoriaans gezin. Haar vader Sir Leslie Stephen was een bekend redacteur en literair criticus. Na de dood van haar moeder Julia Jackson in 1895 maakte ze haar eerste zenuwinzinking door. Later zou ze in haar autobiografische verslag "Moments of Being" laten doorschemeren dat zij en haar zuster Vanessa Bell slachtoffer waren geworden van seksueel misbruik door hun halfbroers George en Gerald Duckworth. Na de dood van haar vader verhuisde ze met haar zuster Vanessa naar een huis in Bloomsbury. Ze vormden het begin van een intellectuele kring die bekend zou worden als de B…Lees verder op Wikipedia