2
Amsterdam: Anthos, 2013
271 p.
Aantekening
Gebaseerd op de novelle "Daniël Maandag"
9789041424891 (paperback)

In het nawoord bij Koningin van de nacht schetst Yvonne Keuls de ontstaansgeschiedenis van haar roman: in 1988 schreef ze het jaarlijkse boekenweekgeschenk. Het werd de novelle Daniël Maandag, waarin ze een aantal aantekeningen verwerkte voor de roman die ze op stapel had staan en Koningin van de nacht zou heten. Na ruim twintig jaar heeft ze, mede door de vraag van filmproducent en regisseur Miriam Kruishoop om de eerder verschenen novelle te verfilmen, deze aantekeningen opnieuw bovengehaald en uitgewerkt tot de roman die altijd was blijven sluimeren. Dat ze dit zo lang uitstelde, heeft ook te maken met het feit dat Keuls geneigd was een aantal jeugdherinneringen uit de Tweede Wereldoorlog weg te stoppen. Nu wijst ze er nadrukkelijk op dat de roman ‘geen autobiografische roman is, maar wel veel autobiografische elementen bevat’. Koningin van de nacht brengt het relaas van de manier waarop de jongen Daan Maandag de Tweede Wereldoorlog, en vooral dan de bez…Lees verder
Hoe een halfjoods gezin de Tweede Wereldoorlog beleefde. Roman met veel autobiografische elementen, die op verfilming lijkt te wachten. Het leven van vader Daniël en zoon Daan Maandag staat centraal, van 1940 tot 21 november 1944, toen in Den Haag de actie Schneeflocke, een grote razzia, plaats vond. De intense relatie tussen de naïeve vader, een musicus, en zijn fantasierijke zoon wordt ontroerend neergezet, tegen een achtergrond van ontberingen en onderduikplannen. De rol van de gestorven katholieke moeder, een beroemde violiste, in hun leven is belangrijk, maar dat geldt ook voor instrumenten en vrienden van de straat. Vooral de belevingswereld van de jonge Daan en zijn opgroeien en ontwaken krijgen aandacht. De bekende en bekroonde Nederlandse schrijfster (1931), ook werkzaam geweest als jeugdwerker, onderwijzeres en activiste, heeft hier de novelle 'Daniël Maandag' uit 1988 met succes uitgebreid tot een interessante, ontroerende roman in de derde persoon, met een schitterend jeug…Lees verder

Over Yvonne Keuls

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Croes voor Anefo

Yvonne Keuls (Batavia, 17 december 1931) is een Nederlandse onderwijzeres en schrijfster. Veel van haar boeken werden bekroond en zijn uitgegroeid tot klassiekers van de Nederlandse literatuur.

Yvonne Keuls werd geboren in 1931 in Nederlands-Indië als Yvonne Bamberg. Zij had een Javaans-Nederlandse moeder en een Joodse vader, Samuel Bamberg, die inspecteur bij het kadaster was en later wiskundeleraar werd. In 1938 vertrokken haar ouders met haar en haar oudere broertje naar Nederland.

Doordat zij als opgroeiend kind de Tweede Wereldoorlog meemaakte en zag wat die allemaal teweeg bracht, groeide in haar het verzet en een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Haar vader die aan tbc leed, werd door de Duitsers tijdens een razzia meegenomen om te worden afgevoerd, maar toen zij merkten dat hij ziek was, vreesden zij voor een besmettelijke ziekte en lieten hem gaan. Door de verslechterende omstandigheden waarin het…Lees verder op Wikipedia